tirsdag 12. november 2013

Bella kjole endelig ferdig

Dette er rett og slett en "prosjekt" kjole som har pågått ei stund, ser jo på innlegga både her og her at den har fulgt med meg ei beite...men no er den ferdig, og har vore i bruk ei stund allerede :o)
Det som var med denne, var at eg såg for meg en kjole som kombinerte Lene Holme Samsøes bladmøster på jakke oppe, og bladmøsteret på teppet som en kant nede. Og kunne like godt sette til pers litt av alt Viking Melk-garnet eg hadde, og når nåke blir såååååååååååååå aldeles mjukt måtte det jo bli nattkjole, så en får det inn på huden og kan ha det på seg i mange timer... <3




kunne forresten ikkje bli nåke anna enn bruk-heime-kjole heller, for måtte ha rom for å legge inn evt feil.....møsteret var greit å kombinere, men viking melk var en ny erfaring og der vart det litt kluss.
For tråden er ubeskrivelig glatt, og det var temmelig vanskelig å få det jevnt. Strikka på P 3 som burde vore greit til dette garnet med min strikkefasthet, men med masker som ikkje spilte på lag (skikkelige vrangmasker!!) og ikkje akkuratt fløyt over rosewoodpinnane tok fustrasjonen meg. Men etter ei stund med bainnskap som dei seier nordpå, bytta eg til godt brukte bambus som lugger litt meir. Og vips gikk alt så mykje bedre! og nok en gang, -"at eg ikkje tenkte på det før" då kjolen då va tre kvart ferdig :o)




Ei som har budd i den sia :o)

Kjolen er strikka ovenfra og ned, så kan strikkes så lang en vil ha den. Hadde egentlig sett for meg lengre, men hadde berre fire nøster i dette partinr  :o)




Sia tråden er så glatt, "sklir" den utover så langt den kommer. Så halsen vart vel i største laget, og vi holder i desse dager på med en heklekant rundt for å snupre den aldri så lite og gjere den litt fastare.




Hadde egentlig ikkje tenkt å nevne trådskifte, men når eg no ser eg klarte å ta bilde fra den sida eg hadde det på må det vel nevnast....for det var rett og slett en umulighet! ALT vistes uansett kor en prøvde, -strikke tre-fem masker sm, la de henge og feste etterpå, prøve å tvinne de sammen og ju naim itt..! Endte opp med å la de henge og feste etterpå, -hadde et håp om å jukse det til med det gikk ikkje...som sagt er tråden glattere enn silke vil eg påstå, og den henger ikkje fast i _nåke_. Så må berre feste som berre juling og håpe det holder, -prøvde meg sågar på å berre knyte en skikkelig dobbelknute (jaja, veit at det er som å banne i kjerka) men sjøl det følte eg kom til å gli opp. Lurte på om eg skulle skrive til Viking og be de komme med 3-500g nøster sammenhengende så en slapp denne møkka.....erfaringer mottas med takk by the way, for det ligger plenty fleire nøster der desse kommer fra...!




Men er i allefall ei som er fornøgd og det er vel strengt tatt det viktigaste.....Og bryr seg ikkje døyt om at mora sterkt vurderer P 2.5 på alt som har med viking melk å gjere etter dette :o)

1 kommentar:

  1. Så herlig nattkjole! Synes nesten at den er for fin til nattbruk, må da være flott som sommerkjole også! Har aldri strikket med melkegarn før, det ser deilig ut

    SvarSlett