mandag 11. november 2013

Mitt aller, aller, aller første sjal...!

Ei særs god venninne skulle runde 50, og i den anledning tenkte eg eg skulle prøve meg på nåke eg aldri hadde gjort før. For slike venninner fortjener at en gjere pittelitt ekstra, og når fruen har fått nok av husfyll må det bli nåke "nyttig"..... Og valget falt på et sjal. Riktignok har eg gått med en sjalstrikker i meg lenge, faktisk heilt tilbake fra her, men trengte en riktig anledning for at motivasjonen skulle komme, -tar jo fort litt lengre tid å lære seg nåke nytt enn å kaste seg over nåke av det man allerede kan... :o)





Mønsteret heiter Multnomah, -er gratisoppskrift som en finner på norsk her, er strikka på tusener på tusener over heile verden og det er berre å Google det om en ønsker inspirasjon på farger eller trådvalg :) No passer denne damen ufattelig godt i denne lillafargen, så dette er strikka i Drops Lace 100% alpakka på pinne 3.5. Er en del småfeil, synes det vart felt av litt stramt, men for alt det det var, -det var mitt aller første :o)




Fikk jo blod på tann, for dette var gøy og slett ikkje så tidkrevande eg hadde sett for meg, -mønsteret er lett å memorere og det går litt av seg sjøl. Men synes det vart litt lite med 3,5, så no har eg strikka ikkje mindre enn i allefall to til som ligger til trådfesting og blokking, og dei har eg strikke på pinne 4,5 og vart straks litt bedre. Men dei er då strikka i "vanlig" alpakka og babyalpakka silk så er jo litt tjukkere trådtykkelse på dei og...

Men blokking ja...det og vart jo en ny utfordring!
Avgårdekåre til biltema for å kjøpe skummatter og finne fram nåler....




Var jo først her eg innsåg kor laust eg _kunne_ ha felt av, menmen....nålene vart satt på prøve og det funka sånn nåkenlunde :o)


såg jo først no desse er tatt på vranga....jaja.... :o)


Om en er ute etter et greit første-sjal prosjekt er dette absolutt å anbefale, med rillestrikk på "det kjedelige" partiet og, for mange, et kjent havskum-mønster på resten. Er jo då egentlig berre på kvar 4. pinne en strikker mønster... :o)

Kommer snart innlegg om dei andre sjala og, -må berre få festa tråder på dei (er i allefall hverfall to stk...!) og erfaringsmessig sett kan det ta opptil ett år... ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar